Ahhh Yellow dust!!! - Reisverslag uit Daegu, Zuid-Korea van Bianca Zwaan - WaarBenJij.nu Ahhh Yellow dust!!! - Reisverslag uit Daegu, Zuid-Korea van Bianca Zwaan - WaarBenJij.nu

Ahhh Yellow dust!!!

Door: Bianca

Blijf op de hoogte en volg Bianca

17 Maart 2008 | Zuid-Korea, Daegu

Het schijnt zo te zijn dat we een ernstig geval van Yellow dust hebben vandaag… dat houdt in: zand en stof dat uit Mongolie via China deze kant op komt gewaaid. Het is niet goed voor je gezondheid en er wordt geadviseerd binnen te blijven. Als je toch naar buiten gaat moet je een mondkapje voordoen. Het rare is dat het er buiten net zo uit als alle andere dagen dus waar die yellow dust nou is???

Ik ben nu al 3 weken aan het studeren hier. Dat de leraren goed Engels spreken, zoals ik in mijn vorige berichtje vertelde, neem ik terug. We hebben les van een professor die we om de 15 min moeten onderbreken om één van de andere studenten om een vertaling in fatsoenlijk Engels te vragen. Dusss….
Ook heb ik hier wat meer huiswerk als dat ik gewend ben… Over 4 weken beginnen de midterms (toets in het midden van het blok) en om een plaatsje in de bieb te bemachtigen moet ik om 05.00 paraat staan. (De bieb is tijdens de examentijd 24 uur open) Als je later komt zijn alle plaatsen bezet. Ik denk dat ik maar in mijn kamer ga studeren….

Afgelopen vrijdag was het de dag van de verplichte medische test. Niemand kon me vertellen waar ik op getest werd en wat die test precies in hield. In het gebouw aangekomen bleek het een massale groeps test te zijn… Stap 1: in een lange rij wachten om dan uiteindelijk in een koffie bekertje te plassen, deze weer inleveren en de test werd daar a la minuut gedaan. Dan op naar stap 2: bloedprikken, dit gaat helaas niet zo als in Nederland; alleen in een kamertje met een dokter en een bed zodat je rustig kan liggen. In Korea doen ze dat net iets anders, weer in een lange rij en vooraan staan 2 tafeltjes met 2 doktors die aan de lopende band aan het prikken zijn. Overal om je heen liggen buisjes bloed wat dus niet echt helpt om mijn panische angst onder controle te krijgen… Maar ik ben een grote meid geweest en heb het gedaan zonder flauw te vallen :-)
En de laatste stap was een röntgenfoto, deze dokter sprak Engels en kon mij vertellen dat dit voor TBC was. Maarwaar alle andere testen voor waren?!?!

Vorig weekend ben ik gaan stappen met de Polen en de Fransen, was erg gezellig! We hebben een paar goede clubs ontdekt waar de Koreanen volledig los gaan. Echt lachen om te zien, van die hupsende kleine Koreaantjes :-)
Zondag zijn we weer naar een park gegaan waar een enorme Boeddha staat. Onze Buddies hadden ons (de Fransen en ik) daar mee naar toe genomen en we hadden dus onze persoonlijke gidsen bij. Na het park zijn we gaan eten in Jihye’s favoriete restaurant (lees: vreet schuur) Een buffet waar allerlei soorten eten te krijgen is, zolang het gefrituurd is… En gelukkig hadden ze ook sushi, 2 soorten maarliefst; zalm en tonijn, dusss…

Vrijdag heb ik hier het welbekende bierspel ‘Kingsen’ geïntroduceerd. Het viel erg in de smaak, vooral bij de Polen en nadat we bij onze ‘stamkroeg’ de bar leeg hadden gedronken, zijn we gaan Karaoke-en. Hilarisch! We hadden een privé kamer (dat is hier gebruikelijk), en daar hebben we tot diep in de nacht elkaar verblijd met onze zang kunsten.

Zaterdag ben ik met Julie gaan shoppen, 1 van de buddies had ons geadviseerd om naar een groot warenhuis in down-town te gaan. Ik verwachtte een soort van ‘Bijenkorf’, maar daar kwam deze shopping mall nog niet misschien bij in de buurt… Het was een soort overdekte markt, met stands van 2m bij 4m, en in die kleine ruimte hebben ze zoveel mogelijk kleding gepropt. H&M tijdens de uitverkoop is er niks bij. Iedereen krioelt door elkaar en je kan je amper bewegen. De basis collectie van de meeste stands bestaat uit ‘hele mooie’ replica’s van de bekende merken, (inclusief een paar mooie plastieken Tods en Prada’s schoenen) maar er zitten ook een paar leuke kraampjes tussen. Plus je kan onderhandelen over de prijs! Ik heb een paar shirtjes van zeer goede kwaliteit (uhm) gekocht en alles bij elkaar was ik maarliefst €20 kwijt :-)

Op verzoek nog een paar typisch Koreaanse dingen:
• Kimchi: dit is een kool met een pittige saus erover die ze bij elke maaltijd eten, dus ’s morgens ‘s middags en ’s avonds, ze hebben er zelfs aparte koelkasten voor.
• Als het niet van Kimchi is gemaakt dan is het van rijst, rijst toetjes, rijst ijs, rijst chocola, rijst wijn (een troebele witte substantie, erg goor, niet te vergelijken met Sake) enz enz
• Smekken: Hoe harder je smekt tijdens het eten, hoe beter het eten smaakt volgens de koreanen
• Roggelen: Een aantal keer per dag moet die neus even flink opgehaald worden en het resultaat daar van uitgespuugd worden… heeeeel goor!
• Voordat je een wc binnen gaat moet je op de deur kloppen, zodat je zeker weet dat die niet bezet is.
• Ze lopen de hele dag aan elkaar te frunniken, dat is hier een teken van vriendschap. Dit gebeurt bij de mannen onderling en bij de vrouwen onderling, een man zal dit nooit bij een vrouw doen.
• De vrouwen horen niet te roken, zeker niet op straat. Dus de wc’s zijn overbezet met stiekem rokende vrouwen…
• Je mag iemand die ouder is dan ik niet in de ogen aankijken, dat is een teken van brutaliteit, ook mag je niet drinken, je moet je naar rechts wegdraaien en met je hand verbergen dat je een slok neemt. Dit is een teken van respect.

Rare mensen, die Koreanen :-)
De eerste helft van de foto’s plaats ik vandaag, de rest komt morgen omdat die met een ander toestel zijn gemaakt…

Gambe!
Xx bianca

  • 17 Maart 2008 - 13:55

    Mandy:

    Heeey Bianca!

    Ik zit op mijn stage en dus ben ik denk ik de eerste die jouw verhaaltje leest!! Wat een 'regels' daar! Het zal vast en zeker wennen zijn voor je dat huiswerk! En dan dat roken...of ben je gestopt??!! haha... :P
    Vond het ook maar akelig om te lezen hoe die testen daar gedaan worden! Vooral omdat je niet eens weet waarvoor het allemaal is! Als ze maar niet de buisjes door elkaar halen! Wat een gedoe!

    Hoe is het weer daar eigenlijk?
    Hier a la Hollanda...maartse regenbuien en koud!

    Veel plezier daar en ook goed je best doen op school he!??!

    Liefs, xx

  • 17 Maart 2008 - 14:18

    Macalé:

    Hé!
    Ik heb op mijn werk ook nogal last van dust, grey dust... Ook heel vervelend en vies.

    Hmmm een oudere Koreaan niet in de ogen kijken... Volgens mij zijn die mensen niet op leeftijd te schatten. Moeilijk.
    En ben jij nu ook gestopt met roken?? Of hang je de niets-wetende toerist uit?

    Fijn om te lezen dat het goed met je gaat! Ben benieuwd naar de foto's.
    Heb helaas niets om te roddelen maar dan laat ik het je weten.

    X

  • 17 Maart 2008 - 14:50

    Renzi:

    Hey Bianca!

    Wat een verhaal zeg! Wel een beetje creepy die testen allemaal! Was het wel een beetje steriel enzo? Hier gelukkig geen tbc, maar heb wel een virus te pakken helaas. Ben al een week brak en ziek, maar ja gewoon doorgaan met werken natuurlijk. Gelukkig is Grey's Anatomy hier weer begonnen, daar worden we weer wat vrolijker van. Maar verder helaas geen roddels.
    Wel balen dat je meer huiswerk moet gaan maken. Ik hoop dat je nog genoeg tijd over houdt om stiekem te roken en vals mee te krijsen met de liedjes!
    Have fun!

    X Renzi en Arjen

  • 17 Maart 2008 - 18:41

    Nienke:

    heey biancie,

    lijkt me erg veeetttt zo'n yellow dust.
    en wat een gekke regels!

    nu moet ik gaan! nienke je nichie!

  • 17 Maart 2008 - 19:35

    Aagje:

    Heyey,

    Echt geweldig die verhalen en die rare gebruiken van die Koreanen!

    succes dr mee!!

    kuskus

  • 18 Maart 2008 - 10:38

    Jeroen:

    heeeeey zussie :)

    pff ik ben echt dood nu maar jaa we zijn wel redelijk optijd aangkomen op het werk :P maar echt wat een gekke koreanen zeg :/ haha vooral met die regels.

    maaruhh neem je ook leuk kadootje mee voor mij :P hahaha :D

    xxx je broertje

  • 18 Maart 2008 - 14:26

    Jan:

    Hee schatteke... ga jij nu voortaan ook met je vingers op de foto :-). Do as the locals do. Wel gezellig met z'n alle tegelijk een medisch onderzoek... kun je elkaars handje vasthouden..
    Hee doe je best de komende weken zodat je een slimme meid wordt.

    Dikke kus X Jan

  • 18 Maart 2008 - 15:31

    Yvonne:

    Ha die B!!
    Geniaal dat je kingsen hebt geintroduceerd, zo zie je maar weer dat drankspellen altijd van pas komen. Jij en karaoke is dan misschien weer een mindere combi, haha!
    Sterkte met de yellow dust en vergeet niet zelf af en toe die longen te klaren met een goeie groene roggel.
    Galajurk was een succes btw, zal m binnenkort eens terugbrengen. Heb een leuk huisje op de kleine berg gespot. Verder hier alles rustig.. Dit weekend paaseieren zoeken en vanaf volgende week psychiatrie met demente bejaarden whoehoe!

    Dikke knuffel xxx

  • 18 Maart 2008 - 15:46

    Ine:

    Hey Bianca!

    Ik lees eigenlijk niemand zn verhalen op waarbenjij omdat het allemaal dezelfde verhalen zijn, maar dan in andere landen, maar jouw verhalen lees ik tot nu toe met plezier!
    Blijf maar lekker veel verhalen posten en maak maar veel mee. Leuk om te lezen dat je bijvoorbeeld niet mag roken op straat en dat dus daarom de toiletten overvol zijn...

    Bij ons was het ook altijd gekkenwerk in de library, vooral als er tentamens aankwamen. Maar ik Korea zal het nog wel erger zijn, shit 05:00 uur... kom je aan met de Nederlandse mentaliteit van ik begin een dag vantevoren haha...

    Ik hoop voor je dat school een beetje te doen is! Heb je al last gehad van het eten, of heb je wel een sterke maag? Kan me voorstellen dat je behoorlijk aan de sch**t raakt de eerste paar weken haha!

    Nou, ik ga maar eens verder werken, zit nu op mn stage ;)

    Veel plezier/succes en maak maar veel mee, dan kun je ook veel schrijven :)

    Kus

  • 18 Maart 2008 - 20:51

    Annette:

    hey Bianca leuk om te lezen hoe gezellig maf je het daar hebt. WAt flauw van je dat je niet om 5 uur in de bieb gaat zitten. Als je meteen na het stappen gaat optie misschien? Geniet ervan en groetjes van ons 3 .

  • 19 Maart 2008 - 13:34

    Gonnie:

    Heee biatch

    Gezellig verhaaltje weer! Zag op je fotos nog een oude bekende uit de Carnaval Festival.

    Kan inmiddels na een maandje nederland t klimaat alweer uitkotsen. T gaat sneeuwen van t weekend met pasen zeggen ze. Zometeen maar vast mn ticket naar italie boeken :D

    Ben ook al hard aan t sparen voor De Trip. werk me dood, afgelopen weken 12 volle dagen achterelkaar gewerkt. Heb al zin in de karaoke sessies!!!Ik mail je straks ff want met dat tijdsverschil schiet msn ook niet hard op :P

    Succes alvast met je mid terms!

    Hasta la pasta baby

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Daegu

Bianca

eind oktober vertrek ik naar India om daar bij Metaflex af te gaan studeren. Ik ga naar Noida, een voorstad van Delhi waar ik een appartementje heb.

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 91
Totaal aantal bezoekers 16530

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2008 - 30 November -0001

India

Landen bezocht: