Mongolie en Japan - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Bianca Zwaan - WaarBenJij.nu Mongolie en Japan - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Bianca Zwaan - WaarBenJij.nu

Mongolie en Japan

Door: Bianca

Blijf op de hoogte en volg Bianca

10 Juli 2008 | Mongolië, Ulaanbaatar

Destination unknown :)
Het begon allemaal niet zo lekker onze trip naar Mongolië… Maandag kwam Gonnie op het vliegveld in Seoel aan, zonder paspoort en zonder visa voor Mongolië… De visa dienst in NL had per ongeluk het verkeerde paspoort naar Schiphol gestuurd, die van ene mr Galema omdat hij toevallig ook naar Mongolië ging, dus heeft ze last minute nog een noodpaspoort aan moeten vragen maar een noodvisa bestaat niet dus vandaar dat ze in Korea aankwam zonder visa. De Nederlandse ambassade in Seoel was gelukkig erg behulpzaam en heeft meteen voor ons uitgezocht hoe we binnen 3 dagen aan een visa konden komen en gelukkig hebben we alles op tijd weten te regelen.

Woensdag avond kwamen we laat in Ulaanbaatar aan en zijn we regelrecht naar bed gegaan. De dag erna vertrokken we namelijk om 09.00u naar de Gobi woestijn. We waren met een groep van 4; Gonnie en ik, Mike een Australische jongen van 21 en Simon een Engelsman van halverwege 40, en dan hadden we Uggie onze chauffeur die bijna geen Engels sprak, op de woorden ‘toilet stop’, ‘lunch’, ‘goodnight’ en ‘too much vodka’ na. Hij heeft ons 9 dagen door de woestijn vervoerd in een oud Russisch busje, die niet kapot te krijgen was. Hij was er trouwens ook wel heel erg zuinig op, op elke nieuwe locatie werd het busje grondig gepoetst en technisch gekeurd… Elke 3 dagen kwamen we door een soort van dorpje waar ze elektriciteit hadden om de camera’s op te laden, we konden douchen en nieuw eten en drinken in konden slaan.

Elke dag hadden we een rit van 3 tot 7 uur en elke dag waren we in een compleet andere omgeving.
De eerste dag reden we door dorre droge vlaktes, waar je eindeloos kon kijken zonder een gebouw of teken van leven te zien. En toen op eens was er in the middle of nowhere een restaurant waar we konden lunchen. Er zijn trouwens ook geen verharde wegen dus de rit was nogal hobbelig (en dat is een enorm understatement… ) Aan het einde van de dag kwamen we in een dorpje aan waar we overnacht hebben. ’s Avonds kregen we een privé concert in onze gur (soort van tent) van een keelzanger en zijn zeer flexibele kleindochters, wat een typisch Mongoolse sport is.

De volgende dag weer in het busje en door super mooie valleien gereden waar honderden schapen, geiten, koeien, schapen, paarden en yakken wild rondliepen. De rit was niet zo lang dus toen we aankwamen hadden we eerst gekookt, op de kachel die in het midden van de gur staat (ze hadden in het hostel aangeraden om genoeg eten en drinken mee te nemen voor lunch en avondeten, dat laatste kregen we van de gur eigenaren maar bestond meestal alleen uit rijst en wat vlees of tofu en het drink water komt uit de rivier en daar worden de meeste toeristen ziek van) maar het koste ons bijna 1,5 uur om wat pasta te koken omdat dat niet zo snel gaat op een kachel en 3 dagen voor het einde van de trip kwamen we er achter dat we een gas kookstel hadden… De gur stond trouwens echt midden in een vallei en de dichts bijzijnde gur was kilometers van ons vandaan.
Na de lunch zijn we gaan paardrijden. Mike lag binnen 2 tellen al van z’n paard af dus dat begon al goed. Het was echt super mooi in dat gebied!

Zo verliepen al onze dagen zo’n beetje, ’s ochtens in de bus, een paar uurtjes rijden en dan waren we elke dag weer in een nieuw gebied. De vlaktes waren eindeloos en je kan daar kijken van horizon tot horizon zonder een teken van leven te zien. ’s Nachts konden we miljoenen sterren zien, de Melkweg en om de paar seconden een vallende ster. We hebben de maan zien opkomen, wat bizar snel gaat trouwens, en die was enorm groot en vuur rood.

De zand duinen waren ook echt super indrukwekkend! Ik had eigenlijk een eindeloze zandbak verwacht, maar het was een strook zandduinen tussen een gras en een berg gebied in. Maar ze waren wel echt super hoog, het heeft ons een dik half uur gekost om boven te komen (had ook met onze niet optimale conditie te maken) maar het was zeker de moeite waard. Daarna hebben we als een stelletje idioten door het zand gerost… naar beneden glijden, koppeltje duikelen enz… Helaas hadden we na daarna overal zand zitten en moesten we nog 2 dagen wachten op de volgende douche…

Na 11 dagen Mongolië zijn we weer terug naar Korea gevlogen waar we een paar dagen (illegaal) op de campus gelogeerd hebben. Mijn kamergenoot had al een nieuwe roomie dus hebben we bij hun op de grond geslapen. En dinsdag zijn we vertrokken naar Japan.

We hadden eigenlijk niet zo veel geregeld voor Japan, op de eerste hotel overnachting na. De eerste dag zijn we naar Hiroshima gegaan. We kwamen daar ’s avonds pas aan en hebben toen lekker sushi en sashimi gegeten, de beste die ik ooit gehad heb! De dag erna hebben we de hele dag een beetje rond gefietst, het oorlogsmuseum en het a-dome park bekeken en naar de shukeien ( Japanse tuin)
Rond een uur of 18.00 zijn we met de trein naar Kyoto vertrokken. We wilden daar eigenlijk in een internet cafe slapen, want we hadden gehoord dat dat erg goedkoop en comfortabel was. Nadat we het cafe eindelijk gevonden hadden bleek het helemaal niet zo goedkoop te zijn, dus zijn we weer door gegaan naar een hostel. Gelukkig hadden ze nog plaats en hebben we 2 nachten in kyoto geslapen. We hadden weer fietsen gehuurd en de stad verkend, was weer erg mooi. Veel van die kleine buurtjes waar nog traditionele huizen staan en ook nog een geisha gespot. De laatste avond zijn we met een mensen uit het hostel gaan eten en daarna nog even gekaraoked. Was natuurlijk weer erg gezellig.
De dag erna zijn we al op tijd naar Tokyo vertrokken. We hadden om 21.00 een afspraak met onze host, aangezien we gingen couchsurfen (bij iemand die je via een website ontmoet op de bank slapen). De jongen, Andres, was erg relaxt en woonde in een studenten huis in het midden van Tokyo en wij hebben daar 3 nachten geslapen, gratis en voor niks!! Tokyo was echt geweldig!! De eerste avond was er een huis feestje dus hebben we super veel mensen leren kennen en veel advies gekregen over wat we moesten gaan bezoeken. Dat hebben we de dag erna gedaan en ’s avonds zijn we gaan stappen. We zijn met Andres en zijn vrienden mee gegaan, maar helaas niet naar zo’n super grote hippe club. We waren meer in een underground tentje beland wat wel heel gaaf was, maar ik had ook wel graag zo’n mega club willen zien. Zondag was echt de beste dag, we zijn met Andres en zijn vrienden gaan picknicken in het park. Niets speciaals zou je denken, maar dan heb je het park in Tokyo nog niet gezien. Ten eerste is het super druk, honderden mensen, en iedereen heeft een hobby die ze in het park gaan uitoefenen. Mensen lopen verkleed rond in de lolita stijl of als rockers. En overal zie je groepen dansjes oefenen, tapdansen, muziek maken, verzin het maar en ze zijn het aan het doen. Ook waren er verschillende concerten bezig, alles gratis en ik heb de hele dag mijn ogen uit gekeken. Helaas ben ik die dag wel mijn camera vergeten en heb ik dus geen foto’s kunnen maken…

De volgende ochtend zijn we heel vroeg op gestaan om de vismarkt te zien, het was rot weer en we liepen met onze backpacks op onze rug omdat we meteen door moesten naar de trein dus dat was niet zo’n succes… En daarna dus terug naar huis, waar we in totaal 3 dagen overdoen vanuit Tokyo, aangezien we een aantal tussenstops hebben in Deagu en Incheon.

De tijd is echt voorbij gevlogen, zowel als in Korea als de reis en ik heb het super naar mijn zin gehad! Mongolië is het mooiste land wat ik ooit heb gezien en Tokyo is bij verre de gaafste stad ooit! Maar het zit er op, ik ben weer thuis wat ook weer heerlijk is! In m’n eigen bedje geslapen, kaas en alle andere Hollandse lekkernijen genuttigd en eindelijk weer onder de ‘normale’ mensen. Wel vaag om zo veel blanke te zien en zo weinig spleetogen :)

Iedereen bedankt voor alle reacties en tot snel!!!

• 11 Juli 2008 - 08:02

Aagje:

Hey meissie,

Wat zijn die maanden snel gegaan!! Ik vond het super om je verhalen te lezen!
    En als je een kamer in Breda nodig hebt kun je altijd bellen!! misschien dat er bij ons eentje vrij komt/is.

kuskus

• 12 Juli 2008 - 11:53

Astrid:

Hee Bianca!!
    Welkom thuis!
    Wat een ontzettend gave reis heb je toch gemaakt! Echt super!
    Ksieju snel (bij de Groot?)
    Dikke kus!