slaapfeestje bij de monniken en mijn verjaardag - Reisverslag uit Daegu, Zuid-Korea van Bianca Zwaan - WaarBenJij.nu slaapfeestje bij de monniken en mijn verjaardag - Reisverslag uit Daegu, Zuid-Korea van Bianca Zwaan - WaarBenJij.nu

slaapfeestje bij de monniken en mijn verjaardag

Door: Bianca

Blijf op de hoogte en volg Bianca

05 April 2008 | Zuid-Korea, Daegu

Allemaal bedankt voor de kaartjes, mailtjes, krabbels enz voor mijn verjaardag! En oma bedankt voor de foto’s! Helaas ontvang ik de sms-jes uit Nederland niet, omdat m’n Nederlandse tel. hier niet werkt en m’n Koreaanse de sms-jes niet herkend…

Maar goed, ik heb weer een hoop meegemaakt hier in Korea.
Twee weken geleden zijn we in een tempel blijven slapen en hebben we het leven als een boeddhistische monnik kunnen ervaren. Een hele aparte ervaring kan ik wel zeggen.
De monniken daar zijn gespecialiseerd in Martial Arts, en het tempel complex functioneert als een universiteit voor Boeddhisme en Martial Arts. Ik was erg verbaasd over het aantal jonge monniken, de meeste zijn van mijn leeftijd.
Niet iedereen die daar woont is monnik, aangezien daar een opleiding van minstens 4 jaar aan vooraf gaat, maar wel iedereen leeft volgens de boeddhistische normen en waarden. Dat is een voorwaarde om daar te mogen wonen (wat trouwens gratis is..)

Nadat we onze spullen in de slaapkamer hadden gezet (1 grote ruimte met een kast, geen bedden…) zijn we gaan eten met de monniken, ik moet zeggen dat het een stuk beter was dan het cafetaria eten op de Uni. De mannen en vrouwen moesten apart zitten en de echte monniken zitten op een soort van podium.
Na het eten was het tijd voor de Martial Arts training. In de ‘gym’ zaal moesten we eerst mee bidden, en liedjes zingen voor Boeddha, dit ritueel is een hele training op zich, aangezien je moet buigen, op je knieën zitten, op de grond moet gaan liggen en weer op staan. En dit alles zo’n 50 keer. Daarna was het tijd voor de warming-up, die mensen zijn echt enorm lenig!! Zonder enige moeite zitten ze in de split en met hun benen in hun nek enzo.
Wij waren helaas niet zo lenig dus onze trainer had nogal wat moeite om ons in de juiste positie te krijgen. Na de training moesten we een uurtje mediteren en daarna was het al weer bedtijd. Het was tenslotte al 22.00 ’s avonds. Dus lekker naar m’n bedje, ik bedoel dekentje op de grond, en proberen te slapen. Tot mijn verbazing had ik ook nog enigszins geslapen en om 04.00 werden alweer uit bed getrommeld voor de ‘chanting’ (het bid ritueel) Na een half uur knielen en buigen, moesten we nog een half uur mediteren (had ik absoluut geen moeite mee om 05.00 ’s ochtends)
Om 06.00 werden we in het restaurant verwacht om te ‘leren ontbijten’, op zondag hebben de monniken een traditioneel ontbijt wat gepaard gaat met een hoop regels. Zoals; je mag geen eten overlaten, en je moet je eigen kommen afwassen met water en dat daarna opdrinken…
Na nog wat slaap, tea-time met de monniken en een lunch zijn we weer terug naar huis gegaan. Ik ben nog nooit zo blij geweest met mijn bed hier in Korea, vergeleken de grond is het bed in mijn kamer heerlijk zacht…

Vorig weekend was ik jarig en dat hebben we goed gevierd! Het begon vrijdag al met een etentje waar we heel specifiek om NIET PITTIG eten hadden gevraagd, en ja hoor, het eten wat ik voorgeschoteld kreeg was pittigste wat ik ooit gegeten had. Met witte rijst aan de ene kant van mijn bord en een karaf water aan de andere kant ben ik deze maaltijd doorgekomen. Daarna zijn Kandal en ik voor een drankje de stad in gegaan, maar we wilden het niet te laat maken omdat mijn echte feestje zaterdag was. Dat plan is een beetje anders gelopen… We waren naar een bar gegaan waar alleen maar westerse mensen komen en daar was een bandje aan het spelen. Om 12u zette de band ‘happy birthday’ in en kwam er een taartje met kaars mijn kant op. Daarna volgden er wat flessen wijn, tequila, jagenmeister, bier en te veel andere dingen.. Het was 06.00u toen we thuis kwamen en heb zo’n beetje de hele zaterdag in m’n bed gelegen met een enorme kater…
’S avonds me zelf weer bij elkaar geraapt en weer gaan feesten. We zijn eerst wat gaan drinken in en bar en daarna naar de club gegaan. Het was een geslaagd weekend en ik ben erg verwend met leuke cadeaus, mijn favoriet is mijn Hello Kitty mondkapje (dat dragen ze hier voor de lucht vervuiling)

Verder gaat hier alles zijn gangetje, de lessen zijn nog steeds niet echt moeilijk maar het is wel leuk om meer over Korea te leren. Ik ben ondertussen al helemaal gewend aan al de rare dingen die ze hier eten en vraag me niet eens meer af wat ik aan het eten ben. Zolang het binnen te houden vind ik het prima. Rare dingen die ik gegeten heb zijn: kippen nekken, zijderups larven (erg goor, krispy aan de buitenkant en waterig van binnen), alle soorten octopus, met en zonder hoofd, alleen de levende nog niet… Ik heb ook het restaurant ontdekt waar ze hond serveren, maar ik heb nog wat langer mentale voorbereiding nodig om dat ook daadwerkelijk door te kunnen slikken.

Dit was het weer, tot snel!
Dikke kus

• 05 April 2008 - 14:34

Astrid:

Hee Bianca!!!
    Volguns min hedde ut dar wel noar oew zin!
    Zo'n mondkapje staat je werkelijk beeldig!
    Getver die zijderupsen! Ieuw! Ik zat net te eten! Lijkt wel "Fearfactor"!

Gegroet!!!!!!!!

• 05 April 2008 - 16:02

Jan:

Hee schatteke... staat kinky zo'n korean outfit. Leuke foto repotage trouwens.. ik zie het al jij komt hier lenig terug. Ik zei het toch... gewoon rare dingen eten. Do as the locals do. Is leuk en je bent een ervaring rijker. Ben jaloers en trots op je... Kwil da ook :-). Hee dikke kus en goed op jezelf passen. Dikke kus X Jan

• 06 April 2008 - 11:47

Marco&sandra:

He Bibal ,is dat hun manier van dieet of zo !? je zult wel zin hebben in een fricandel of zo !

groetjes Marco & Sandra

• 07 April 2008 - 06:58

Macale:

oh mijn SMS heb je dus ook niet gehad... Jammer! Alsnog dan HAPPY BIRTHDAY!!! Volgende keer mag je de sappige details achterwege laten ik lees dit op nuchtere maag!! Ben je eigenlijk al een beetje bruin? Of is het daar niet warm?

• 07 April 2008 - 15:26

Yvonne:

Heey B'tje!

Wat een uber sexy pekske heb je aan op de foto. Alvast een carnavals outfit voor volgend jaar! De rokjes worden wel steeds korter.. nieuwe tactiek (hihi). Wat een hel trouwens, die zijderupslarf in je mond.. niet echt genieten.

Maak er nog een mooie reis van,

Veel plezier x

• 07 April 2008 - 19:41

Els:

Hoi Bianca,zo te zien heb je het daar goed naar je zin. Leuk hoor,
    veel stappen, cultuur, lekker eten mmmm Heb je nog wel tijd om te studeren? Geniet er maar van! Groetjes uit het kille kikkerlandje van Els en Hans

• 08 April 2008 - 12:08

Oma:

Nou Bianca,ik zal maar zeggen
    SMAKELIJK ETEN,Maar niet heus ,denk ik.Hoe krijg je het door je keel.
    x x x OMA

• 09 April 2008 - 14:30

WYtzE DE La FRancE:

Heu rode tante,

Ook nog gefeliciteerd met je verjaardag. De mijne was eergisteren. Ik had ongeveer dezelfde fout gemaakt met die alcoholische versnaperingen. Ik stond al scheten-latend mensen in te checken bij en bungalow met een bierspecht in mijn hoofd de dag erna. Ik zit ondertussen in Zuid-Frankrijk vlak bij de Italiaanse grens. He, als je nou zo'n mondkapje in het rood kan vinden, dan weet ik en hele originele naam voor je. Blijf rock&roll-en, Bianca (hoe heet dat daar eigenlijk: yin & yang-en??? Of is dat weer iets anders?)

De mazelen,

Wytze

• 09 April 2008 - 19:35

Fardau:

schatje! Wat een super gaaf verhaal. Echt heel erg tof dat je in een tempel hebt geslapen met monniken, lijkt me echt een ervaring! En gelukkig was je verjaardag erg leuk. Het ziet ernaar uit dat je helemaal je draai hebt gevonden. Echt blij voor je! Je bent dan ook alweer een tijdje weg.. Ik heb je wel weer t een en ander te vertellen, maar dat zal ik maar mailen. En guess what, morgen heb ik mijn scriptie verdedidiging!!! Aaah, stress nu dus. Ik ga maar snel weer verder.. Mis je wel. Je ziet er goed uit man! Hip hoor, bring me one of those mondkapjes :P
    dikke kus, fafau

• 13 April 2008 - 10:53

Renzi:

Hey Bianca!

Wat een gave belevenissen allemaal! Super vet om een keer met de monniken mee te mogen doen. Maar het toppunt is toch wel je kekke korean style pakje, compleet met mondkapje!
    Fijn dat je zo'n gezellige verjaardag hebt gehad!

XX Renzi

• 10 Mei 2008 - 19:26

Karin:

super wat je weer hebt gezien! leuk weer al die foto's maaree alleen nooit geweten dat je zo stoer was met eten. veel plezier nog xxxx