China!!!!! - Reisverslag uit Beijing, China van Bianca Zwaan - WaarBenJij.nu China!!!!! - Reisverslag uit Beijing, China van Bianca Zwaan - WaarBenJij.nu

China!!!!!

Door: Bianca

Blijf op de hoogte en volg Bianca

10 Mei 2008 | China, Beijing

Het werd weer eens tijd voor een update en na mijn China reis heb ik zeker genoeg te vertellen!
Vrijdag de 25e vlogen we van Daegu naar Beijing, wat ong. 2 uur vliegen is. Mijn eerste indruk was dat het er enorm druk was… maar er wonen dan ook even veel mensen in Beijing als in heel Nederland. De wegen zijn overvol, er zijn 24 uur per dag files en de metro zit zo vol dat je er soms gewoon niet bij past. De lucht vervuiling is dan ook verschrikkelijk. Na 2 dagen had iedereen rode geïrriteerde ogen en adem halen gaat lastig. De lucht is dik en warm en ik heb een week lang keelpijn gehad. Ik betwijfel of Beijing de beste plaats is voor de Olympische spelen… Verder lijkt het alsof ze nog lang niet klaar zijn voor de Olympische spelen, overal zijn ze aan het bouwen, echt op elke hoek van de straat wordt er een nieuwe wolken krabber uit de grond gestamd.

Maar ondanks dit alles heb ik de beste tijd ooit in China gehad! We zijn van vrijdag tot vrijdag in Beijing gebleven, was niet het originele plan, maar 1 mei was een nationale feestdag en alle treinen voor de hele week waren vol geboekt. De eerste vlucht die we konden regelen was vrijdag ochtend, dus vandaar. We zijn toen naar Hangzhou gevlogen en van daaruit hebben we de bus naar Sjanghai gepakt en toen maandag weer terug naar Daegu gevlogen.
In Beijing hebben we van alles bekeken aangezien we iets meer tijd hadden dan verwacht; de verboden stad, plein van de hemelse vrede, zomer paleis, temple of heaven, een aantal markten, uiteraard hebben we Peking eend gegeten en natuurlijk de Chinese muur beklommen! De muur was echt geweldig, ik wist niet zo goed wat ik me er van voor moest stellen want uiteindelijk is het gewoon een muur.. Maar het was echt heel bijzonder om daar te lopen. We waren gelukkig in een gedeelte waar niet veel toeristen komen, en liepen dan ook ‘alleen’ op de muur. We hebben een tocht van 10 kilometer gemaakt, wat behoorlijk afzien was omdat je continu aan het klimmen of afdalen bent en de muur is op sommige plekken flink beschadigd… Maar het was zeker de moeite waard!
We zijn ook naar het Olympisch dorp geweest maar dat was een flinke tegenvaller. Nadat we een uur in de taxi hadden gezeten vanwege de file, konden we niet naar binnen en alles was met hekken afgezet.
Verder is China het land voor de shopaholic! Ik heb me dan ook flink uitgeleefd :) Bij elke winkel kan je onderhandelen over de prijs. Het nadeel hiervan is dat je niet ‘even snel’ iets kan kopen, het onderhandelen is een heel ritueel van boos weg lopen, terug komen enz en dat duurt zo’n 20 min…
Het eerste weekend ben ik met Robbert-Jan en Bart, vrienden uit Breda die in China studeren, gaan stappen, was een zeer mooi feestje! We zijn eerst uit eten geweest in een restaurant wat er niet uit zag maar waar het eten erg lekker was. Daarna zijn we naar een barretje gegaan waar ze mij het Chinese dobbelen hebben geleerd; gooien met wat dobbelstenen en als je verliest moet je drinken… En daarna zijn we nog naar een club gegaan. Het nachtleven in Beijing is vele malen beter dan het nachtleven in Korea!!
In Hangzhou en Shanghai hebben we niet veel bijzonders gedaan, beetje rondgewandeld, DE skyline in Shanghai gezien en weer gaan stappen. Ik ben wel een aantal keren in een totale cultuurshock terecht gekomen. De openbare wc’s, zoals op treinstations, hebben geen deuren… Er zitten gaten in de vloer met een schotje er tussen en om te kijken of ze vrij zijn loop je langs alle gaten af… Verder doen kinderen hun behoeftes gewoon op straat of in het station, niet eens in een hoekje… Ze hurken door hun knieën, doen wat ze moeten doen en gaan weer verder met waar ze mee bezig zijn. Het gebeurde recht voor onze ogen toen we op de bus naar Shanghai aan het wachten waren en 5 min later zetten een man zijn tas er midden in. Fris is anders…

Ik heb ook weer wat dingen toe te voegen aan mijn lijstje van vreemde dingen die ik Nederland nooit zou eten… Met stip op nummer 1 staat nu: SCHORPIOENEN!!! Nadat ik de moed verzameld had om ze in mijn mond te stoppen en te kauwen waren ze eigenlijk verbazingwekkend lekker, knisperig en zout. Verder heb ik bijen gegeten, een zeester en een duizendpoot. Die laatste was echt te goor voor woorden en ik werd er zelfs een beetje misselijk van. Maar dit kan ook komen omdat we al deze Chinese specialiteiten op 1 avond hebben genuttigd…

Ik ben nu al bijna een week terug in Daegu, en druk bezig een afstudeer stage te regelen (als iemand suggesties heeft, zijn deze welkom!!). Ook ben ik begonnen met de voorbereidingen voor de reis die ik samen met Gonnie ga maken naar Japan en Noord-Korea. Maar nu ga ik weer even lekker in de zon liggen op het dak terras! Yep, het leven in Korea is erg zwaar… (lol)
XxX Bianca

  • 12 Mei 2008 - 06:45

    Oma:

    Hoi Bianca,
    Je hebt toch zeker wel de recepten gevraagd van al die lekkere hapjes die je daar gegeten hebt?Dan kunnen we hier ook allerlei enge beestjes voor jou vangen,voor op de BBQ! Smakelijk!
    Groetjes Oma.

  • 12 Mei 2008 - 08:51

    Renzi:

    Hey Bianca!
    Wat gaaf allemaal zeg! Die muur is echt indrukwekkend! En wat een heerlijke knapperige beestjes heb je allemaal opgegeten, mmm... Jij kan zo meedoen aan Expeditie Robinson of Fear Factor.
    Hier vandaag de laatste dag vakantie en morgen weer beginnen met werken. Heerlijk warm, zo'n 27 graden, dus al helemaal in de zomersfeer.
    Heel veel plezier nog! En groetjes van Arjen!
    X Renzi

  • 12 Mei 2008 - 11:42

    Mandy:

    Heeey meid!!

    Wat leuk om dit allemaal te lezen!! Het werd indd wel weer tijd voor een update van je verhaal!! Vroeg me al af waar je nu weer was....Wel super dat je dit allemaal in een (best wel) korte tijd doet! Je hebt toch zeker wel een mondkapje gebruikt voor die vervuilde lucht daar, bah! Het is dus echt zo!! ;-) Ik wens je uiteraard nog heel veel plezier daar en geniet van al je ervaringen!!

    Liefs,
    Mandy xxx

  • 12 Mei 2008 - 11:55

    Jeroen:

    heeey zus,

    zooo vet mooi man allemaal.. ben wel jaloers :P barcelona is er nix bij zie ik wel weer ;)

    maar goed wij vermaken ons hier ook nogsteeds en daar gaat het om :D

    maar goed ik spreek je snel weer op skype :) weer ff bijbuurten :)

    groetjess xxx jeroen

  • 13 Mei 2008 - 13:00

    Yvonne:

    Ha die B!

    Heb je al een mailtje gestuurd maar na het zien van deze gruwlijke pica's toch nog een keer petje af voor wat jij allemaal in je mondje durft te stoppen :)

    Dikke zoen Yvonne

  • 15 Mei 2008 - 13:37

    Macale:

    Varken!!!! Lekker?

  • 18 Mei 2008 - 12:15

    Jelly Hilt:

    hoi biekkie!!!!
    Goh wat een nieuws en een schat van ervaringen die je daar op doet zeg.
    Heerlijk voor je.
    Kijk uit naar je volgende berichten.
    Dikke kus en je weet uit het oog niet uit het hart.
    XXXXXXXXXXXXXJelly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bianca

eind oktober vertrek ik naar India om daar bij Metaflex af te gaan studeren. Ik ga naar Noida, een voorstad van Delhi waar ik een appartementje heb.

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 117
Totaal aantal bezoekers 16533

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2008 - 30 November -0001

India

Landen bezocht: